2019-05-15

Musikanternas uttåg - Per Olov Enquist (1978)

En sjuttiotals-roman, dvs med starka 'dokumentära' inslag. Men också med en ton av skröna, även om jag har svårt att finna humorn som lär finnas i romanen. Humor är ju som bekant väldigt personlig, och beroende av tidsanda och omständigheter. För mig är det elände som tränger sig på, och folks  svårigheter att förstå sig på varandra och oviljan inför det okända.

Baksidestexten kallar den en "grym verklighetssaga om arbetarrörelsens mödosamma framväxt bland sågverken längs norrlandskusten" - och tilldrar sig 1903-1910. Alltså även detta ett typiskt ämne på 1970-talet. 'Rasismen' var mycket lokal, för hundra år sedan var grannorter som var motståndarna man inte förstod sig på. Riktigt illa var det att vara 'Stockholmare'.

Men det jag läser är snarast en kamp mellan könen, svårigheterna att förstår varandra. Enquist hävdar också att i Norrland var det kvinnorna som bestämde, eftersom männen ofta jobbade långt hemifrån i skogen eller på sågverk. Då höll sig kvinnorna till bibeln och religiösa regler. Många män framstår som maktlösa tofflor. Detta känns som en begynnande backlash när kvinnorörelsen blivit allt starkare under 1970-talet. Enquist har en alternativ bild att ge oss.

Har man läst Enquists självbiografi, Ett annat liv (2008), framstår den bilden som en metafor för Enquists egen uppväxt, faderlös son till en starkt troende änka, problemen att frigöra sig från modern när fadern är frånvarande (avliden redan när sonen var ett spädbarn). Man slåss inte mot arbetsgivarna, utan mot sina mödrar och hustrur.

Kampen är också liten och obefintlig i jämförelse med storstrejken 1909 i resten av landet, poängteras.

Redan 1975, med debutpjäsen Tribadernas natt, hade Enquist kommit att ägna sig främst åt dramatik i över ett årtionde. Jag kommer mycket väl ihåg all uppmärksamhet den pjäsen fick. Där Strindberg och Siri får stå modell för könskriget. Sågs väl som en ny infallsvinkel, men den kunde jag inte ta till mig. Jag föredrar Lena Einhorns version i Siri. när det gäller den konflikten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar