2009-06-11

Kursavslutning: Le Clézio

Något mer jag upptäckte (och även min lärare) var hur svårt jag hade att kliva ett steg ut från Le Clézio och kallt analyserande. Jag uppslukas av honom. Alexis i Skattsökaren letar hela tiden efter *tecken* som skall säga honom om han är på rätt väg eller inte, om han skall finna det han söker eller inte. Som en skattkarta.

Smått skämtsamt skulle jag kunna göra samma sak. Jag upptäckte att alla romaner vi läst innehåller något av mig själv. Mitt liv finns i Le Clézios romaner.

Liksom Adam i Rapport om Adam funderade jag mycket på likheten mellan mänskliga celler och världsrymdens galaxer, alla böcker har detta skådande upp i stjärnrymden. Många gånger har jag önskat att jag fötts till katt hellre än människa (dock inte hund! som Adam, hundar har jag alltid uppfattat som alltför förslavade).

Jag har besökt Agadir och de blå tuaregerna i Marocko som är centrum i romanen Öken. Som tonåring hade jag en brevvän på Mauritius och drömde om att någon gång få råd att resa dit, då jag uppfattade det som ett paradis på jorden, det förlorade paradiset som min namne Eva slängdes ut ifrån, liksom alla barn i alla Le Clézios romaner.

Numera är mitt paradis dock ett sommartorp. Och det var dit jag längtade mest av allt när det intensiva studerandet hindrade mig från att leva och koppla av. Det var därför jag släppte allt, dator, böcker, allt. För att återvända till Trädgårdsparadiset, det jag försöker återskapa, bit för bit av ett av byggarbeten misshandlad stycke natur.

Och det blir inte mindre underbart av att den handelsträdgård jag jobbar granne med, heter just Zetas Trädgård (känd som en av de mest kompletta i Sverige, ligger vid Kungens Kurva strax söder om Stockholm). Det är ett underbart ställe att leta naturens under i. Och varför är det underbart? Jo för att Alexis i Skattsökaren färdades på skeppet Zeta, ut till den lilla Skattkammarön. Det var skeppet Zeta, som var friheten, som förde honom till Paradiset. Det är dock ingen risk att den trädgården skall förvandlas till vrakgods, inte så högt upp på land som här. Här hjälper Zeta oss att skapa våra privata paradis, tillhandahåller all grönska vi önskar för att bygga ett eget Edens lustgård.

Det är ju inte för inte som jag är döpt till Eva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar