2012-05-27

Den unge Törless förvillelser - Robert Musil (1906)

En roman jag inte har så mycket att säga om annat än att den ger inblick i sin tidsanda. Självklart är den intressant som Robert Musils debutverk. Jag uppmärksammade den för att den fick inleda Lind & Co:s serie Nittonhundra. Underförstått verk av betydelse för 1900-talets litteratur. Tyvärr upplevde jag omslaget som motbjudande. Så jag lånade den på biblioteket i äldre upplaga. När jag väl läst romanen inser jag dock att Lind & Co:s omslag stämmer väl med innehållet.

Handlingen tilldrar sig vid sekelskiftet, på en internatskola för privilegierade österrikiska överklasspojkar som ägnar sig åt pennalism. De fyra huvudkaraktärerna har olika sätt att tänka sig mening och moral i livet. Ett exempel är tidens motsatsställning mellan de som tror på själens existens och de som utifrån den nya vetenskapen avsäger sig den, vilket också väcker en moralisk vilsenhet. Törless själv tycker sig dock kunna ana en själslig existens via matematiken, och tar också avstånd från de andras pennalism och lämnar skolan, när varken han själv eller ledningen anser att han passar in där. Det blir också ett avståndstangande från militär auktoritet - den man kan känna ligger på lur i tidsandan att inleda andra världskriget och sedermera Hitlerjugend.

En annan tidsbild är den om hur de unga pojkarna hanterar sitt sexuella sökande, inte minst som en spegling av sin tids dubbelmoral och hämningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar