2013-06-08

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald (1925)

Kortromanen Den store Gatsby  kom som ny film nu, så jag skyndade mig att läsa den. Vill alltid läsa boken innan jag ser filmatiseringar, för att inte påverkas av regissörens bilder och missa det som författaren lagt in i sin text. Regissören kan fastna för en av idéerna i boken och sedan utveckla den till något mer - precis som vi läsare oftast gör när vi läser, åtminstone när vi tycker om boken vi läser. Den store Gatsby är en klassiker, vilket brukar innebära att texten är genomtänkt flerbottnad.

Men när jag läste kunde jag inte undvika att se Leonardo Di Caprio framför mig, varje gång jag läste namnet Gatsby. Självklart är jag påverkad av bioreklamen. Men det kan också bero på något mer. De har valt rätt skådis till rollen, till den person som stiger fram för mig i texten.

Texten är inte lång, den är lättläst, det mesta förmedlas via dialog, men visar sig i slutänden vara ett intrikat nät av relationer och missförstånd. Att en granne får vara berättarröst underlättar i skapandet av 'mysteriet' Gatsby. Vem är han? Inför sig själv? Inför sin omgivning?

Grannen heter Nick Carraway, vilket jag associerar till 'carry away', att ryckas med, hänföras. Nick är inte snabb med sina omdömen, snarare har han svårt att välja vilket ben han ska stå på, hur han skall tolka sin granne Gatsby, men även han har svårt att värja sig mot Gatsbys överdådiga rikedom.

Historien tilldrar sig 1922, med några trådar tillbaka till första världskriget. Det glada tjugotalet visar sitt tanklösa överdåd. Gatsbys dröm, som också är 'den amerikanska drömmen', är att även en enkel man kan bli accepterad av 'gräddan' i samhället, bara han lyckas ekonomiskt. Och beviset för detta blir då att vinna 'den fina flickan', hur än andefattig hon kan tyckas, eftersom hon är födde där uppe på samhällstoppen.

Ett grönt ljusken över vattnet, blir som en ledstjärna för Gatsby, att eftersträva Daisy, att börja om, som om ingenting hänt. Nick försöker förklara för honom att man inte kan få tillbaka det förflutna, men Gatsby vägrar släppa sin orealistiska dröm, blundar för verkligheten.

Att gjort är gjort. Och att inte ens i USA kan förvärvade pengar överträffa ärvda pengar.

Boken utgavs fyra år före den stora börskraschen 1929, dödsstöten för den naiva synen på evig ekonomisk framgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar