2008-10-09

NP 2008 - Le Clézio

Jean-Marie Gustave Le Clézio, född 1940, får årets nobelpris i litteratur. När jag hör hans namn tänker jag genast på noveller - långnoveller. Pojken Mondo, stiger fram för mitt inre, mot sanden i Nordafrika. Jag har inte hört Svenska Akademiens motivering, vet inte om de nämner hans novellkonst, men om de gör det, så lär det inet ha hänt sedan Paul Heyse 1910.

Men Le Clézio rör sig naturligtvis i helt andra rymder än Heyse. Jag läste ett antal av hans noveller på franska på 70-80-talet. Jag äger dock ingen av hans böcker på svenska. Men det glädjer mig verkligen att priset går till en författare med så poetiska kvaliteter i sitt språk. Utsatta barn och andra människor beskrivna i ett språk som grep tag i mig och bilder som aldrig lämnat mig.

En intressant intervju med Le Clézio fanns i DN 29 februari iår:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=747802

Aftonbladet skriver bl.a. om Le Clézios kontakter med Sverige och inte minst Stig Dagerman, vars roman Ormen översattes av Le Clézio till franska 1974. Ormen ligger även mig varmt om hjärtat, inte bara för at det är en mycket intressant roman, utan även för att min egen hemort skymtar förbi i dess text, och det är inte ofta det händer. Haha! tänk bara! Le Clézio är orsaken till att en mängd fransmän vrickat tungan på det märkliga ortsnamnet Stuvsta.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article3501975.ab

Apropå, så har Le Clézio även tilldelats Stig Dagermanpriset nu i höst.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Stuvsta har kommit på den litterära världskartan igen. Du har väl läst Stuvstaboken.
    /Hans

    SvaraRadera
  2. Visst har jag. Jag äger boken! :D

    Även Povel Ramel har väl haft med Stuvsta i någon sångtext. Vet du var?

    SvaraRadera