2012-11-10

Passionsspelet - Jonas Gardell (1985)

Jag finner Jonas Gardell alltid lika lättläst och läsvärd. Passionsspelet är Jonas Gardells romandebut och har i en senare pocketutgåva fått en sorts 'apologi', Gardell tvekar om det är bra eller inte att den ges ut igen, menar att: "Somligt i 'Passionsspelet' har stått sig väl, annat inte. Lite paralyserad var jag väl av att det var litteratur jag höll på med."

Visst känns vissa avsnitt i början av romanen lite överförklarade, men snart börjar texten leva av sig själv och den första känslan försvinner. Handlingen rör homosexuell kärlek under första halvan av1980-talet när aids var en ny företeelse, så ny att den helst förnekas.

Historien är intrikat, blandar vardag och kristendom i en väv som lyfter fram varandra. Jesus, Judas, änglar och djävulen själv finns med i vardagen, på ett närmast sömlöst sätt. Det är absolut en roman som förtjänar att läsas om flera gånger, för en fördjupad känsla av alla de symboler som finns utströdda i berättelsen.

2 kommentarer:

  1. Hej Eva,

    jag läser just nu tredje delen av Jonas Gardell's roman serien "Torka aldrig tårar...." och jag tycker ganska mycket om hans böcker. Därför blev jag också mycket intresserat av att läsa "Passionsspelet" men boken är ju så svårt att få - särskilt i Tyskland. :-(
    Du vill inte att av misstag sälja din bok, eller hur? Då skulle jag vara mycket intresserat och det skulle göra mig otroligt glad. :-)

    Med vänliga hälsningar från Tyskland,

    Matthias

    SvaraRadera
  2. Matthias, Jag såg just att det är lika omöjligt här i Sverige. Om Du kan ge mig din mail-adress kan vi diskutera saken. Jag håller just på och säljer av del av mina böcker.

    SvaraRadera