2008-09-09

A Great Deliverance - Elizabeth George (1988)

Elizabeth George är inne på sin femtonde bok om Kommissarie Lynley och hans assistent Barbara Havers, sedan debuten 1988. Nu först börjar jag nosa på dessa. Elizabeth George kan sitt hantverk och är smart. På 15:e bokens baksida står att hon i föregående bok gjort det oförlåtliga, omöjliga, låtit kommissarie Lynleys fru bli mördad. Huvudpersoner hör ju till det som måste överleva. I ett TV program om serien Morden i Midsommer, sa man att kommissariens fru genom åren blivit extremt utsatt för diverse faror. Men naturligtvis överlevt.

Elizabeth George vill skriva det oväntade, tar sig an utmaningar, svåra teman, saker andra författare säger sig ha misslyckats med. Det frestar henne, säger hon i boken Skriv på!. Ett smart drag i en bokserie är att släppa information om huvudpersonerna i en bok, men inte fortsätter på den tråden förrän i en senare bok. Sånt kittlar ofta mitt intresse betydligt mer än deckargåtan.

Lästa nyligen debuten från 1988, A great deliverance (Pappas lilla flicka), med stor behållning. Elizabeth George är amerikan, ändå njuter jag av det uppenbart brittiska i såväl språket som referenserna. Persongalleriet är myllrande brett och rikt, vilket gör läsupplevelsen ultimat, känns viktigare än deckargåtan, även om jag inser betydelsen av brottet som katalysator, den kris som väcker läsarens intresse, och är författarens drivkraft.

Men inte bara persongalleriet myllrar, det myllrar även av litterära referensern, i synnerhet systrarna Brontë, från Yorkshires blåsiga hedlandskap, där också större delen av denna första bok är förlagd. Men även de absoluta klassikerna Shakespeare och Jane Austen, med flera författare och konstnärer får vara med på många hörn, ja riktigt sprudlar ur den belästa författarinnan, och understryker läsarens kulturella hemkänsla.

Jane Austen, expert på kriser i familjer och relationer, behövde aldrig ta till mord. Den inledande boken om kommissarie Lynley och Barbara Havers väckte i mig även beröringspunkter från Stolthet och Fördom, överklassmannen och den fördomsfulla underdogen Barbara - inte en kärlekshistoria - men ändå en känslomässig kamp som uppstår på grund av fördomar, respektive den stolthet som blir livboj vid jobbiga känslor av underlägsenhet.

Bokens och brottets upplösning bryter dock mot äldre mysdeckare, som hos Agatha Christie främst rörde sig kring snikenhet. George gräver djupt kring ett par psykologiskt starkt tema - kärlek vs dominans, samt förmåga vs oförmåga att släppa resp. hålla kvar det förflutna. Är det möjligt att förstå och förlåta? Via den stora mängden karaktärer kan hennes teman varieras i ett otal varianter, för och emot. Det är mycket skickligt genomfört.

Själva deckargåtan rör två mycket olika systrar, Gillian och Roberta, som utsatts för samma trauma - som även påverkade deras mor Tessa att förlopa hemmet. Systrarna har dock helt olika personligheter och haterar därför sina trauman olika. Den ambitiösa Gillian, som "läser för att lära", betraktas dock försvånansvärt olika av sin omgivning. Hennes överlevnadsstrategi blev att anpassa sig och bli precis vad än omgivning vill ha av henne. Medan Roberta, som "läser för att fly", flyr in i matmissbruk, tills det inte går längre ...  

Så jag slängde mig genast över andra boken, Gamla synder (Payment in blood; 1989), denna gång på svenska, men den hade jag betydligt svårare att komma in i och uppskatta. En risk med serier är att författaren efter en inledande succé får bråttom, och kanske lite ångest inför uppföljare, oro att floppa när förväntningarna byggts upp. Eller så saknade jag bara engelska språket, svenska översättningar känns lätt lite för torra i jämförelse. Dessutom uppskattade jag inte persongalleriet denna gång, en skådespelartrupp med idel självupptagna rötägg, som inte skyggar för mord, tacksamt för pusseldeckare à la Agatha Christie, men känns dammigt idag.

Men boken tog sig. Jag fick mitt lystmäte av fortsatt sidointrig, i mitt tycke huvudintrig, apropå polisernas inbördes relationer. Polisarbetet blir vardag och visar upp deras karaktärer. Så nu har jag även beställt tredje boken: Till minnet av Edward (Well-schooled in murder).

Inte alls lika smart av mig, som av Elizabeth George! ;-)
Jag som har så mycket annat att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar