2008-09-02

Myter

Ett av mina mer sporadiska läsprojekt rör sig kring myter.

1991 gav Walter Ong ut Muntlig och skriftlig kultur, en i mina ögon mycket intressant bok. Den behandlade skriftens historia med avstamp i människans mest ursprungliga, skriftlösa samhälle. Boken gav mig många mind-openers när jag läste den för ett antal år sedan, saker jag aldrig slutat fundera på.

Myter var inte ett utslag av vilda fantasier. Innan människan fick skriften som hjälp för minnet så var det myter som var det gängse sättet att samla kunskap på. Återberättandet av alla dessa myter var kunskapsförmedlande, det var den enda skolgång vi då hade tillgång till. Där samlades all kunskap man ägde om världen och människorna, vårt inre, psykologi, hur vi lär oss hantera relationer. Och det fungerade årtusenden igenom.

Detta gav mig ett djupare intresse i myter av alla slag. Kunskap i mytform är betydligt rikare och mer mångfacetterad än naturvetenskapen.

2005 sjösattes ett till synes mycket ambitiöst bokprojekt på temat myter. Det är ett samarbete mellan förläggare i 35 länder. Man har gett moderna kända författare i uppdrag att välja sig en myt att återberätta i modern form, eller med anknytning till vår tid - helt enkelt att levandegöra myten på nytt för oss, här idag. Eftersom myter är kunskapsförmedling så kan de behöva nyare tolkningar för att stämma med ett förändrat samhälle.

Projektet väckte genast min nyfikenhet. Serien inleddes med Myternas historia av Karen Armstrong. En härlig genomgång från forntid till nutid. Kort och koncist. Alldeles lagom och oerhört upplysande.

Vad som dock förvånade mig var bristen på information från det svenska förlaget, Albert Bonniers. Eftersom det är en serie - med benämningen Mytserien - då vill jag naturligtvis ha en möjlighet att följa utgivningen, veta att jag inte missar någon intressant titel. Jag köper böcker främst på nätet, där sorteras de på titel och författare, inte efter serie. Där finns inte ens alltid text om innehållet, eller info om anknytningen till traditionella myter. Om jag gått till en bokhandel borde jag finna böckerna tillsmmans i samma hylla - på webben gör jag inte det.

Jag hittade dock ett utländskt förlag, Canongate, som skriver om de utgivna böckerna. På engelska har dessutom alla böcker undertiteln 'the myt of ...' så det går att söka den vägen och troligtvis få fram allt hittills utgivet på engelska. Jag saknade samma sak för svenska översättningar. Men sökte den vägen efter översättningar. En del har kommit, en del är på väg ...

April 2007 mailade jag därför Albert Bonniers och frågade efter någon webbsida om Mytserien. Och jag fick ett vänligt svar om att det tyvärr inte fanns, men att de skulle försöka ta till sig idén, och se om det kunde genomföras på förlagets nya hemsida som låg på planeringsstadiet. Och de gjorde faktiskt det. Tack! För ett år sedan fick mytserien en egen webbsida. Dock fanns inte alla då utgivna böcker med på sidan, utan jag fick påminna dem om att Jeanette Wintersons Tyngd, tidigare utgiven, borde läggas till. (lite pinsamt, eller hur?)

Förlaget sade dessutom att jag inte kunde vänta mig att olika länder gav ut böckerna i samma ordning. Nej, det var ju inte riktigt så jag menade. Hittills har jag dock inte funnit någon skillnad mellan England och Sverige, annat än att Klas Östergrens bidrag ännu inte är översatt till engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar