2008-09-02

Penelopiaden - Margaret Atwood (2005)

Efter Karen Armstrongs inledande Myternas historia, inleds serien nyomtolkade myter med Canadas fantastiska Margaret Atwood. Penelopiaden är Odyséen ur kvinnans synvinkel, den väntande Penelope.

De flesta böckerna hitills i mytserien har ett nätt och behändigt format, dryga 100 sidor, men mer behövs inte. Margaret Atwood är beundransvärd med sin klarhet i språk och tanke och logiska resonemang. Penelopiaden är ett litet mästerverk.

Till att börja med känner jag mig - trots det moderna tilltalet - mest förflyttad till de förantika grekerna, ca 3000 år bakåt. Illiaden och Odysséen ur Odysseus fru Penelopes perspektiv. Den väntande. Men hon talar till oss från sin spökliga andetillvaro i dödens rike. Och den världen har titthål även in i vår tid.

Där fortsätter hon att vänta på sin Odysseus (hon litar inte på att hon kan få ett bättre liv på jorden en andra gång), medan han återföds det ena livet efter det andra för att genomlida straffet för sina synder? (Ska inte avslöja varför). Allt känns härligt trovärdigt. Slutet innehåller tankeväckare när det gäller gömda och glömda gudinnetolkningar. Jag blir upplivad, får nya råvaror till livs.

Exempel på friskheten och skönheten i Atwoods språk (skönt översatt), här några citat som beskriver Penelopes mor, en najad (vattenvarelse):
s.24: "I likhet med alla najader var min mor vacker man hade ett kallt hjärta. Hon hade vågigt hår och glittrande ögon och ett porlande skratt. Hon var undflyende. När jag var liten försökte jag ofta slå mina armar om henne, men hon hade för vana att glida undan. /.../ Hon simmade hellre i floden än tog hand om småbarn, och hon glömde ofta bort mig. Om min far inte låtit kasta mig i havet hade hon kanske själv slängt i mig, i ett anfall av tankspriddhet eller irritation. Hon var rastlös och hennes känslor växlade snabbt."
s.96: "Jag visste att det inte skulle gått att bara kasta ut mina oönskade friare /.../ Men jag var dotter till en najad; jag mindes min mors råd till mig. Bete dig som vattnet, sa jag till mig själv. Försök inte stå emot dem. När de försöker få tag i dig, glid genom deras fingrar. Flyt runt dem."

Kort sagt - jag kan varmt rekommendera Penelopiaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar